Bestaat Gameverslaving?


Het internet is een heel belangrijk medium geworden in het leven van heel veel mensen. Naar het schijnt had maar liefst 86% van de Nederlanders in 2008 de beschikking over het internet (CBS 2008). Voor veel mensen en natuurlijk ook jongeren wordt het internet gebruikt om even aan de dagelijkse realiteit te ontsnappen. Zo kunnen we uren surfen op het net of bijvoorbeeld online games spelen. Dit heeft echter positieve en negatieve kanten.

Waarschuwende woorden als ‘games zouden niet alleen verslavend zijn maar kinderen ook gewelddadig of neerslachtig maken en ze in een sociaal isolement brengen.’ horen we genoeg, maar is dit ook zo?
Games worden namelijk ook bejubeld als het ultieme leermiddel en een ideale vorm van ontspanning. Maar hoe zit het nu echt?
 
Vanuit de media wordt vaak een eenzijdig beeld geschetst. Iedereen die regelmatig ‘gamed’ wordt gelijk bestempeld als zijnde gameverslaafd.
Onderzoek heeft uitgewezen dat in Nederland 1,2% van alle jongeren in de eerste jaren van het voorgezet onderwijs de verleiding van het gamen niet kunnen weerstaan. (Van Rooij, 2008).  Zijn deze jongeren ‘gameverslaafd’?
Ongeveer 10% van de mensen die videogames speelt doet het op zo’n actieve manier dat het een verslaving lijkt (Techradar, 2007). Maar wat is nu eigenlijk gameverslaving?
Technisch gezien is gameverslaving de psychologische verslaving aan een of meerdere computergames en komt het in meer of minder ernstige vormen voor.
Maar de term gameverslaving is nog niet wetenschappelijk is onderzocht. Daarom gebruiken we de term ‘compulsief gamen’ vaker.
Compulsief gamen houdt in dat iemand zo intens bezig is met het spelen van een spel op het internet dat hij of zij niet meer in staat is reëel en virtueel te onderscheiden en de drang heeft om te gamen. Het internet wordt gebruikt als vlucht om aan het dagelijks leven te ontsnappen (Meerkerk, 2008).
Uit onderzoek van het IVO blijkt dat onder 4475 leerlingen tussen de leeftijd van 13 t/m 16 jaar 55,6% van de jongens 12,2 uur per week kwijt zijn aan het spelen van online games. Terwijl 12,7% van de meisjes maar 5,1 uur per week online gamen. Het IVO is een wetenschappelijk bureau wat zich bezig houdt met onderzoek, onderwijs, advies & implementatie op het gebied van verslaving, leefwijzen, maatschappelijke ontwikkelingen. 
Ook blijkt dat er voor 91% van de dagelijkse gamers helemaal geen negatieve psychologische gevolgen zijn. Nee, met deze groep blijkt het zelfs beter te gaan dan met leeftijdgenoten die niet gamen.
Dit geldt echter niet voor de 9% compulsieve gamers. Deze jongeren besteden gemiddeld bijna een complete werkweek (40 uur) aan online computer games (Van Rooij, 2008).
 
Brongebruik:
Centraal Bureau voor de Statistiek. Mediaproducten steeds meer via internet. z.p., z.u., 28-10-2008.
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/vrije-tijd-cultuur/publicaties/artikelen/archief/2008/2008-071-pb.htm
Van Rooij, T., et. al. Monitor internet en jongeren. Videogames en Nederlandse jongeren. Rotterdam: IVO, 2008.
Mead, Rob. “You are not a games addict.” Techradar. 2007
http://www.techradar.com/news/gaming/consoles/you-are-not-a-games-addict-161425
Meerkerk, Gert-jan. Game en internetverslaving. Rotterdam: IVO, 2008.
http://www.vad.be/docs/presentaties/GertJanMeerkerk.ppt







Reacties op dit artikel:


henk
19 december 2011 - 13:01


asdf


Uw reactie, mening:
Vul het volgende veld niet in:
Naam:
Email:
Bericht:

Uw reactie is niet anoniem. Uw IP adres zal worden opgeslagen.